Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

ACM en Europese consumententoezichthouders: luchtvaart moet stoppen met greenwashing

| Nieuwsbericht

De Europese consumententoezichthouders roepen 20 Europese luchtvaartmaatschappijen op hun misleidende duurzaamheidsclaims aan te passen. De luchtvaartmaatschappijen moeten binnen 30 dagen de misleiding van consumenten door foute duurzaamheidsclaims stoppen.

Er zijn verschillende misleidende duurzaamheidsclaims (beloftes) aangetroffen bij Europese luchtvaartmaatschappijen. Volgens de toezichthouders gebruiken deze luchtvaartmaatschappijen misleidende duurzaamheidsclaims. Hierdoor lijkt vliegen duurzamer dan het in werkelijkheid is.

Een paar voorbeelden:

  • Ze gebruiken te algemene woorden zoals ‘duurzaam’, ‘groen’ en ‘verantwoordelijk’. Deze woorden zijn zó algemeen dat ze al snel misleidend zijn. Zelfs als een bedrijf uitleg erbij geeft.
  • Ze gebruiken misleidende icoontjes bij hun claims, zoals groene blaadjes.
  • Vaak kunt u investeren in klimaatprojecten van de luchtvaartmaatschappijen. Daarbij lijkt het alsof u de CO2-uitstoot van uw vlucht kan verminderen of teniet kan doen. Maar de uitstoot van uw vlucht wordt niet minder door te investeren in klimaatprojecten.
  • Ze vertellen over hun toekomstplannen met duurzaamheidsdoelen. Maar ze leggen helemaal niet uit hoe ze deze plannen gaan uitvoeren en hoe ze deze doelen gaan behalen. Dat mag niet.

De luchtvaartmaatschappijen worden nu aangesproken op hun individuele misleidende claims. Zij krijgen 30 dagen de tijd om hun misleidende claims aan te passen of te verwijderen. De toezichthouders gaan ook in gesprek met de luchtvaartmaatschappijen. Als de bedrijven de claims niet of onvoldoende aanpassen, kunnen de nationale autoriteiten een vervolgtraject starten en sancties opleggen.

Twijfelt u over een duurzame belofte van een bedrijf?

Ziet u een duurzame belofte van een bedrijf en denkt u: “Dat kan écht niet duurzaam zijn” of “Ik snap niets van deze uitleg”? Vraag het bedrijf dan om opheldering. Hebt u daarna nog steeds twijfels? Meld het dan bij ons.